Jak české banky přistupují k zájemcům o založení účtu ze zahraničí?

Ve spolupráci se zahraničními studenty Vysoké školy ekonomické v Praze jsme realizovali průzkum na téma možností založení běžného účtu u tuzemských bank ze zahraničí.

Cílem průzkumu bylo zjistit, co všechno si může zahraniční zájemce o český bankovní účet zjistit nebo zařídit ze své domovské země. Zajímalo nás, jaké informace ohledně možnosti založení běžného účtu banky nabízejí a jaké jsou možnosti dalšího postupu směřujícího k založení účtu u českých bank.

Koncept průzkumu byl následující: Zahraniční studenti v rolích mystery shopperů na webech českých bank nejprve vyhledávali jejich anglickou mutaci. Ta byla k dispozici u osmi z deseti bank zařazených průzkumu. Dvě z nich, Air Bank a mBank, anglickou verzí webu vůbec nedisponují. Poté studenti na webových stránkách jednotlivých bank sledovali informace k dalšímu postupu souvisejícímu se založením tuzemského běžného účtu.

„Vlastní založení účtu ze zahraničí se v žádné bance nepodařilo, což ovšem nebylo žádným překvapením. Ověřit jsme však chtěli přístup bank k této skupině klientů, protože pokud se někdo připravuje na pracovní či studijní pobyt v jiném státě, tak jednou z věcí, kterou může mít potřebu předběžně řešit už ze svého domova, může být právě založení tuzemského účtu. Zajímalo nás tedy, jaké informace a možné postupy banky těmto klientům komunikují a poskytují,“ popisuje motivaci k realizaci průzkumu a jeho záměr Michal Skalický, senior konzultant pro oblast financí společnosti Market Vision.

A jaká jsou hlavní zjištění výzkumu?„S výjimkou jedné banky byli zahraniční studenti u všech anglických mutací bankovních webů spokojeni se snadností vyhledání a množstvím potřebných informací. Pro další postup pak banky, kromě standardní návštěvy pobočky, odkazují např. na telefonický kontakt, přičemž ale nenabízí možnost zadání zahraničního telefonního čísla pro zpětné volání. Což nedává logiku. Jedinou online žádost v anglickém jazyce má Equa bank, i v rámci ní bylo ovšem potřeba rovněž zadat telefonního čísla s českou předvolbou, a k samotnému podpisu smlouvy poté navštívit vybranou pobočku banky,“ shrnuje základní poznatky z výzkumu Michal Skalický.

Podrobné výsledky celého průzkumu, včetně celkových výsledků jednotlivých sledovaných oblastí, obsahové analýzy bankovních webů a srovnání jednotlivých bank, jsou k dispozici. Pro více informací kontaktujte michal.skalicky@marketvision.cz.