Platbu na kontakt pohledem klientů zavedla nejlépe Fio banka

V rámci aktuální studie jsme prostřednictvím metody SUS (System Usability Scale) hodnotili v mobilních aplikacích zapojených bank nejprve proces registrace nové služby Platba na kontakt a poté i odeslání samotné platby na vzorku 5 klientů každé společnosti.

Registrace služby (hodnota naměřeného SUS, N = 5 pro každou společnost):

  1. Fio banka – 92,5
  2. Česká spořitelna – 87,5
  3. Raiffeisenbank – 86,25
  4. ČSOB – 85,5
  5. Air Bank - 80
  6. Komerční banka – 76,67

Realizace platby na kontakt (hodnota naměřeného SUS, N = 5 pro každou společnost):

  1. Fio banka – 92,5
  2. Raiffeisenbank – 90,625
  3. Komerční banka – 85,83
  4. ČSOB – 83
  5. Air Bank - 80
  6. Česká spořitelna – 44,375

Procesy jsme porovnávali rovněž z hlediska počtu dílčích kliků, kterých nejméně k prvotnímu nastavení služby vyžadují Air Bank a Komerční banka (5), nejvíce naopak Česká spořitelna (8). Air Bank a Česká spořitelna v rámci registrace využívají SMS kód, Komerční banka biometrické ověření, ostatní banky kombinaci obojího.

Při odeslání platby je rozdíl v proklicích ještě znatelnější, kdy zatímco u Fio banky a Raiffeisenbank jich stačí pouze 5, u České spořitelny jich bylo zapotřebí 11 (pozn. Česká spořitelna již svůj proces upravila, nově je zapotřebí 9 kliků). Fio banka a Raiffeisenbank zároveň při výběru příjemce Platby na kontakt klientovi z jeho seznamu kontaktů zobrazí pouze ty, které se do služby již zaregistrovaly, u Air Bank se u zaregistrovaných kontaktů zobrazuje symbol zelené „fajfky“. Ostatní sledované banky klientovi zobrazují kompletní seznam jeho kontaktů a teprve posléze upozorní, pokud dotyčnému není možné platbu zaslat, jelikož ještě není ve službě registrován.

Realizace procesů probíhala v březnu, sledována tak nebyla až později ke službě přistoupivší MONETA Money Bank.

V případě zájmu o bližší informace kontaktujte michal.skalicky@marketvision.cz.