UX testování formou online komunity: Jak funguje a proč to zkusit?

UX testování nemusí vždy probíhat jen formou individuálních hloubkových rozhovorů. Jednou z efektivních metod, jak získat dlouhodobější a hlubší zpětnou vazbu od uživatelů, je tzv. online komunita

Online komunita je skupina pečlivě vybraných respondentů, kteří se po určitou dobu účastní výzkumu v digitálním prostředí. Sdílí své zkušenosti s testovaným produktem, odpovídají na otázky, plní úkoly a diskutují s výzkumníky i mezi sebou. Výhodou je, že komunikace probíhá průběžně a přirozeně. 

 

Jak UX testování v online komunitě probíhá? 

Respondenti jsou rekrutováni z cílové skupiny a přidáni do komunity. Výzkumníci jim pravidelně zadávají úkoly, například: 

  • projít registrací a popsat, co je srozumitelné a co ne, 
  • vyzkoušet konkrétní funkce produktu, 
  • hledat určité informace nebo prvky v rozhraní, 
  • průběžně hodnotit přehlednost, design a použitelnost. 

Zpětná vazba může být psaná, formou screenshotů s komentářem nebo i prostřednictvím krátkých videí. Důležitá je i interakce mezi účastníky – často se navzájem inspirují a upozorňují na věci, kterých by si jednotlivec nevšiml. 

 

Jaké má tento přístup výhody? 

  • Dlouhodobější vhled: Uživatelé mohou produkt testovat v běžném kontextu a sdílet zkušenosti i v delším časovém rámci. 
  • Přirozené chování: Nejsou pod tlakem jednoho testovacího sezení – testují produkt a odpovídají na otázky z pohodlí domova, kdy se jim to zrovna hodí. 
  • Flexibilita: Zadání a otázky je možno měnit a doplňovat v reakci na první komentáře respondentů. 
  • Okamžitý přístup k datům: Zadavatel může sledovat reakce v reálném čase – komentáře a zpětná vazba jsou viditelné hned po odeslání, není nutné čekat na report. 

 

Case study: Online komunita pro testování Literary Universe 

Pro ověření uživatelské přívětivosti nové platformy pro autory a čtenáře sci-fi a fantasy Literary Universe jsme založili dvoutýdenní online komunitu. 

Zúčastnili se jí respondenti z cílové skupiny – autoři a čtenáři. Všichni se zaregistrovali do platformy a v průběhu testování: 

  • poskytovali zpětnou vazbu na srozumitelnost registrace a prvotní orientaci, 
  • hodnotili přehlednost a grafické zpracování platformy, 
  • dostávali konkrétní úkoly otestování některých funkcí, např. editor textu pro vytváření příběhů, přidávání postav do encyklopedie, přidávání komentářů k příběhům. 
  • sdíleli nápady, co jim chybí nebo co by zlepšili. 

Díky tomuto přístupu tvůrci rychle identifikovali konkrétní problémy a mohli je upravit ještě před oficiálním spuštěním platformy. Zároveň získali cenné podněty pro další vývoj. 

 

„S Market Vision jsme spolupracovali v rámci naší Technologické Inkubace CzechInvest. Market Vision nám nabídla řešení šitá na míru a přistupovala k celému projektu profesionálně a flexibilně. Z výstupů uživatelského testování budeme ještě roky čerpat.“ 

Jan Dvořák 
Founder & CEO Literary Universe